Kenapa Anda Tidak Perlu Bimbang Dengan Sejarah Anda

Sejarah hanyalah peristiwa yang telah berlaku. Sejarah dengan penafsiran yang salah ialah sia-sia. Tafsiran yang betul akan memberi makna dan nilai dalam kehidupan.

Cerita #1

Yusuf seorang yang dibesarkan dalam keluarga yang susah (sedikit harta). Disebabkan terbatasnya kuasa beli keluarganya, kerap kali permintaannya untuk membeli sesuatu barangan ditolak. Apabila Yusuf memasuki alam pekerjaan, beliau bertekad untuk balas dendam. Beli segala barang yang dimahukan.

Cerita #2

Yusuf seorang yang dibesarkan dalam keluarga yang susah (sedikit harta). Disebabkan terbatasnya kuasa beli keluarganya, kerap kali permintaannya untuk membeli sesuatu barangan ditolak. Apabila Yusuf memasuki alam pekerjaan, beliau telah terbiasa untuk tidak berbelanja secara boros. Yusuf menjadi seorang yang sangat berhemah.


Sejarah Yusuf samada cerita #1 atau #2 ialah sama. Namun, tafsiran kepada Sejarah menentukan samada Yusuf menjadi seorang yang lebih baik atau kekal miskin mewarisi kepapaan keluarganya.

Ini bermakna, tidak kira apa jua kisah silam anda, ianya akan menjadi bermakna hanya apabila ianya diambil pengajaran dan iktibar untuk hari ini yang lebih baik.

Kita tidak perlu bimbang perkara yang telah lalu. Sebaliknya, perkara yang perlu dibimbangi ialah bagaimana kita menginsafi masa silam supaya kita menjadi seorang yang lebih baik.


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *